ANBO-I

ANBO-I sukūrimo aplinkybės, statymas, išbandymas

Šiuos jaunojo konstruktoriaus A. Gustaičio tarnybos draugo L. Pesecko žodžius puikiai iliustruoja žemiau pateikiamos fotografijos, kuriose užfiksuotas pasirengimas skrydžiui, pirmasis skrydis, kolegų sveikinimai:

Lėktuvą iš A. Gustaičio 1926 m. nupirko Karo aviacija, paskirtas 1-ai eskadrilei, kur lakūnai juo mokėsi tūpti į mažas aikšteles. Tais pačiais metais aviakonstruktorius savo pirmuoju kūriniu nuskrido į tėviškę, Obelynę prie Marijampolės. 1927 metų rudenį nuskrido į Rygą, kur latvių lakūnams pademonstravo „anbuko“ galimybes.

ANBO-I konstrukcija

ANBO-I tai vienvietis, vienmotoris, žemasparnis monoplanas, varomas trijų cilindrų 30 AG variklio „Anzani“. Lėktuvo liemuo keturkampio skerspjūvio, virintas iš plieno vamzdelių, sutvirtintas vielinėmis atotampomis. Galinė liemens dalis dengta drobe, priekinė – aliuminio skarda. Benzino bakas įrengtas prieš piloto sėdynę liemenyje, tepalo – už variklio. Variklio grupė nuo piloto kabinos atskirta skardine ugniasiene. Priešais pilotą įrengtas celiulioidinis vėjo skydelis, už piloto – profiliuotas aerodinaminis aptakas. Liemens drobė lėktuvo apačioje suvarstoma dėl galimybės ją nuimti remonto atveju. Variklis užvedamas sukant propelerį ranka.

Lėktuvo sparnai mediniai, dviejų lonžeronų, viduje sparno sutvirtinti vielinėmis atotampomis, aptraukti drobe, o sparno noselė iki pirmojo lonžerono dengta klijuote. Nerviūros medinės, sparno profilis 16,55% storio Gö-527. Eleronai mediniai, dengti klijuote. Spyriai mediniai. Nejudančios uodegos plokštumos t.y. stabilizatorius ir kilis – save nešančios konstrukcijos, pagamintos iš medžio, dengtos klijuote. Judančios, t.y. aukščio ir posūkio vairai suvirinti iš plieno vamzdelių, dengti drobe. Vairai ir eleronai valdomi lynų pagalba. Važiuoklė, lyginant su kitų, tuo metu turėtų lėktuvų – naujoviška. Važiuoklės ašis 1,25 m. ilgio, dengta profiliuotu aptaku. Ratai su padangomis 0,65 m. aukščio. Stipinai dengti drobe. Lėktuvo gale įtaisytas medinis uodegos ramstis. Daugelį aprašytų lėktuvo dalių galite apžiūrėti žemiau esančiose fotografijose:

Lėktuvo variklis „Anzani“, italų konstruktoriaus Alessandro Anzani (1877–1956) kūrinys, oru aušinamas, žvaigždinis, Y tipo, 3 cilindrų, 3 litrų darbinio tūrio, kuris prie 1250 sūk./min. išvysto 30 AG, o pasiekęs 1500 sūk./min. – 35 AG. Variklio svoris – 60 kg. Propeleris medinis, pritvirtintas tiesiai ant variklio veleno.

Piloto kabinos įranga kukli, tiek kiek reikia: sėdynė, diržai, posūkio pedalai, vairolazdė, kuro padavimo svirtis, greičio prietaisas, variklio sūkių rodyklė, tepalo slėgio rodyklė, kuro padavimo kranelis, paleidimo magnetas. Dar vienas paleidimo magnetas buvo ant sparno priekinės briaunos.

Žemiau pateikiamos fotografijos darytos Lietuvos aviacijos muziejuje 2008 metais. Jose unikali galimybė pamatyti „anbuką“ taip, kaip nėra galimybės dabartinėje ekspozicijoje Vytauto Didžiojo karo muziejuje.

Techniniai ir skridimo duomenys

Tokia, šio pirmojo, talentingo aviakonstruktoriaus Antano Gustaičio kūrinio – ANBO-I istorija. Tai ne tik lėktuvėlis ANBO, tai didžio konstruktoriaus kelio ir didelių darbų pradžia. Tai pasididžiavimas anuometės jaunutės Lietuvos pasiekimais, tai nepaprastas įkvėpimo šaltinis parodęs kryptį ne vienam šių dienų menininkui, aviatoriui ar aviacinių konstrukcijų kūrėjui.


Tekste naudota informacija iš G. Ramoškos straipsnio „Vienintelė relikvija“, Spausdinta LAM metraštyje „Plieno Sparnai” Nr.8 2006 m.

Apie statomą ANBO-I repliką skaitykite straipsnyje Atgimstantys sparnai.


Nerijus Korbutas 2025 gegužė